Alla inlägg under september 2010

Av Ellen - 29 september 2010 15:22

Den senaste tiden har det blivit mycket spår för Nelson. Har försökt lägga mycket på öppna platser som fotbollsplan och ängar. Ibland har han haft problem med vinklarna. Idag skötte han dock första vinkeln perfekt. Sen kom andra vinkeln och då var han helt borta. Gick helt åt fel håll och tittade på fåglar som flög upp. Han är rätt störningskänslig men efter ett tag kom han tillbaka till spåret iaf och spårade rätt bra. Han tar iaf pinnarna väldigt bra så det är jag riktigt nöjd med.


Lydnaden håller vi också på och tragglar med. Hopp över hinder har gått över förväntan och idag gjorde han en 10a på det   Linförigheten tycker jag också har förbättrats, särskillt vändningarna då han är med mig mycket bättre. Platsliggningen jobbar vi en hel del på och kommer få göra också. Han har myror i brallan och tycker inte om att ligga stilla, men tycker ändå att det går framåt.  

Av Ellen - 22 september 2010 12:41

..har Nelsons spårarbete varit de här två dagarna. Det började igår när jag la ett ca 300 m långt spår i skogen. Med 2 pinnar och sen en burk med gott gott i som avslut. Tyckte jag hade tagit med mig många snitslar ut i skogen men likväl så hade jag för några på slutet. Skulle göra en vinkel efter drygt 200 meter och satte då ingen snitsel där eftersom jag bara hade 2 kvar och de använde jag då en bit efter vinkel och spårslutet.


Spåret låg i ca 1 timme. Nelson var supertaggad och försökte dra mig till spåret. Vi kommer till spåret och jag släpper på från sidan. Han tar upp det klockrent och börjar tuffa på. Efter bara en ca 30-40 meter så börjar han titta sig om i skogen och blir väldigt osäker på om det verkligen inte fanns några spöken som gömde sig därute. Det blåste en hel del så det kan ha berott på det. Vi fick liksom aldrig upp någon fart utan han var väldigt hispig och stod långa stunder o bara kollade ut i skogen. Var på väg o stypa honom ett par gånger   för att vi aldrig kom någonstans och inte brydde han sig om pinnarna heller. Försökte leka med honom med dem men han var helt ur gängorna. Sen kom vi då äntligen till den där vinkeln. Nelson som innan gått helt i spårkärnan blir nu osäker och virrar runt och tappar spåret. Och jag har glömt var det var jag gick!   Efter lite ringlande tyckte jag iaf att jag kände igen mig och då såg jag en snitsel. Phu! och då spårade han så bra i kärnan igen och vi gick faktiskt fram i normalt tempo, inte i kryp-stå still tempo. Sen hittade han sin gott gott burk och då blev han väldigt glad och apporterade den iaf.


Idag bytte jag taktik lite. La ett litet spår bara utanför lägenheten, på gräs med 4 pinnar i. Lät det ligga i ca 30 minuter och sen släppte jag på en taggad Nelson. Han bakspårade lite först men kom sen rätt, han var rätt vid i sitt spårande först och missade första pinnen. Men då tog jag tillbaka honom o visade på pinnen och då apporterade han den fint. Som belöning fick han nu, istället för köttbulle, gott gott från burk (hundmat) och det tyckte han om. Han apporterade de andra 3 pinnarna kanonfint. En som jag inte ens var beredd på för jag hade glömt att jag lagt någon där. Bra jobbat!   

Av Ellen - 18 september 2010 19:11

Idag var det så dags för första kurstillfället. vi började med lite uppvärmning för det behövdes i dagens kalla väder. Därefter lite linförighet. Bad liselott kolla på våra vänstersvängar och de såg faktiskt bra ut nu   Nu ska vi jobba på med lite bättre uthållighet så nu ska det till längre sträckor. Vi ska även fortsätta med vänstersvängar för att få bak honom lite mer då han gärna gå lite långt fram. Men inte glömma bort högersvängar för den skull.


Sen skulle vi kolla av inkallning. Jag lämnar Nelson men efter bara några steg säger liselotte att jag får gå tillbaka, då har han börjat nosa. Gjorde om det igen och fick även nu gå tillbaka för nu låg han ner. Fick nog gå tillbaka 4 gånger innan han satt riktigt och då struntade vi i inkallning och berömde bara för att han satt fint. Har ALDRIG haft såna problem med honom så jag var helt paff. Kanske kan skylla på att det kanske varit någon löptik där innan för vi var på nedre plan   


Vi körde vidare med hopp över hinder och där gjorde han iaf som han skulle. L tyckte dock att jag stod lite för nära hindret så då skulle jag göra om det och ställa sig lite längre ifrån denna gång. Lämnade N och när jag kommer halvvägs runt hindret så sticker han. Dock inte till de andra hundarna utan till en ryggsäck en bra bit bort. Jag ropar på honom och springer åt andra hållet och då kommer han som i ett jehu   Då såg jag att han hade något i munnen så jag satte mig ner och stäckte fram handen så han skulle lämna av det. Och han kom och gjorde en jätte fin avlämning. Av en bajspåse ! Man får ju berömma och hålla god min och vara glad att han faktiskt kom in med den istället för att rejsa runt med den. Skönt att han är mjuk i munnen så påsen var hel.   


Vi hade lite avslappning innan vi gjorde en platsliggning. 3 andra hundar. vi hade en ytterkant för platsen är ju inte 100% än. La en godisbit bakom honom och gick ut i kopplets längd men hade kopplet liggande bara. Han låg kanonfint i sina 2 minuter. Det går framåt   

Av Ellen - 15 september 2010 19:20

Vi har så smått påbörjat appellmomenten. Har gjort lite apporteringar inomhus och än så länge går det väldigt bra. En aning tugg i transporten men annars bra. Har testat med metallen och med den går det kanon, blir ju inge tugg då   


Har även påbörjat uthoppet. Har börjat med låg höjd och kastad boll som belöning om han hoppar över och det går ganska bra nu.


Idag spårade vi igen och jag hade leksak, spårapport och en burk med gottgott ute i spåret. La den första leksaken lite längre ifrån startpunkten och nu markerade han sakerna i spåret kanon. Gick ofta lite vid sidan av spåret just vid leksak/pinne/gottburk men fick vind och gick tillbaka och gav mig det när jag kommenderade apport. Jobbade annars rätt bra i spårkärnan. Lite spökis blev han på ett ställe dock, men kom över det själv och fortsatte i spåret.


Har ett sug att anmäla till appellen som går i nybro den 10e när det gick så bra i spåret idag. Men vi har inte 100% plats, och inte har vi övat så mycket budföring, och har inte hoppet helt klart. Så vi får nog vänta till november då växjö har sin tävling. Men sugen är jag ändå! hihi

Av Ellen - 14 september 2010 18:12

I söndags åkte jag iväg för att springa Distriktsmästerskap i orientering i Älmhult. Det var en stafett med tre st i varje lag. Jag hade mitt sträckan på 4,5km. Hade ju varit förkyld i veckan så jag hade väl inte kunnat träna som jag ville och kände att jag inte hade den kondition som jag hade velat. L som sprang första sträckan på 5,5 kom in som 2a. Gav mig av och försökte hålla ett jämnt tempo, missade en del på en kontroll som var riktigt irriterande. När jag kom i mål var jag rejält trött kan jag säga, ojojoj, måste träna mer. Hade som tur var bara tappat 2 placeringar så nu låg vi på 4e plats. J tog dock in en placering så till slut hamnade vi på en hedrande 3e plats   


  


Eftersom vi fick stanna till prisutdelningen och att vår klass var typ sist så tog det lite längre tid än vad jag hade räknat med. Hem och slängde i mig lite mat för att sedan åka iväg på sökträning.


Eftersom det inte fanns någon vind gjorde vi så att Nelson fick en popupp som sedan sprang utåt i rutan och gömde sig längre bort. Första gångerna stannade han upp där han sett figgen men sen började han använda näsan. Det var riktigt kuperat så man såg inte hunden hela tiden. Jag hörde Nelson och trodde han var på väg tillbaka så då ropade jag på honom och han kom men utan någon lösrulle. Jag trodde han hade tappat den bara så jag frågade honom vad den var? Då stack han in i skogen igen och började leta figg!   Så himla bra!

Av Ellen - 8 september 2010 18:38

Kände redan i söndags morgon lite tendenser till förkylning men klarade mig igenom dagen utan att det bröt ut. Jag klarade mig dock inte ifrån den utan blev under natten till måndagen snuvig. Har varit förkyld sen dess och har inte orkat med någon hundträning. Idag kändes det bättre och då passade jag på att lägga ett personspår till Nelson. Har inte lagt sen i våras så det blev ett kort ett för att kolla av var vi stod. Det blev mycket på äng/glänta så det var rätt öppet. La nog 100-150 m med ett gosedjur, en pinne och sen ett avslut med massa gottgott i en burk. Spåret låg i typ en timme och sen drog vi igång. Han bakspårade först men när han väl spårade åt rätt håll var det som att han inte gjort annat än att spåra. Tog vinklarna super!   Spåret var dock mycket roligare än det som låg däri, både gosedjuret och pinne ignorerades, men när jag började leka med dem så deltog han bra    Det gottgottiga missade han dock inte. Smaskigt tyckte han men var nog lite besviken att spåret redan var slut...


Idag fick jag en blogg award av Josefine

  

Man tackar   

Nu ska jag alltså nämna sju saker om mig själv (kanske något ni inte visste innan   ):


1. Godisälskare, gillar det mesta såsom sött, surt, choklad och lakris.

2. Är amerikansk medborgare. Min mamma är nämligen född där.

3. Drömmer om ett hus med skogen utanför dörren.

4. Är sugen på att skaffa en till flatte att träna jakt med.

5. Känner mig som bäst efter ett träningspass men det tar ibland emot att sätta igång ett träningspass.

6. Har tränat badminton, friidrott och skridskoåkning.

7. Mitt största intresse är HUND.


Skickar iväg den här awarden till dessa sju bloggar:


Svarta tassar

Holmstorp

Lilla Liam

Hälsan framför allt

Jenny

Vildarna

Truls


Ha det så bra!   

Av Ellen - 6 september 2010 11:04

Igår var det dags för tävling i lydnad på vår brukshundklubb. Mina träningskompisar Anette och Charlotte tävlade också så det var väldigt trevligt. Efter en skogspromenad där Nelson fick springa av sig lite anmälde vi oss på bruks och sen gjorde jag några övningar med Nelson för att värma upp lite. Band upp honom och gick in för lottning. Ville helst ha nr 3 så att jag kunde se något ekipage först och sen värma och ha tävlingen gjord så jag slapp bli mer och mer nervös. Och vad drog jag om inte nr 3, yes!  


Jag avstod platsen eftersom vi inte är 100 där än. Träningen har gått så bra så jag ville inte förstöra något så jag kollade på mina träninskompisar istället. När nr 2 gick ut på plan började jag träna Nelson. Gjorde en mini inkallning i kopplets längd och ett mini läggande och ställande med belöning direkt efter läggande och ställandet. Precis innan vi gick in gjorde jag kontakt övning precis utanför plan och sen gick vi in och gjorde tandvisningen. En kontaktglad flatte kan ni ju tänka er hur det gick. Puss och slafs i ansiktet på domaren och väldigt glad. Lite pinigt är det ju när han egentligen ska sitta ner men men, domaren tyckte om glada hundar för vi fick en 9a   


Sen var det linförighet, tyckte han gick med väldigt bra kontakt hela tiden, tror inte han nosade något, bra framsteg! Fick inte med honom i hel omvändningen så då fick jag smacka lite och då kom han igen, tur inte domaren hörde det, hihi. Fick 6,5 på det för att han inte gick parallelt, tror han får ut bakdelen för mycket för att han ska ha ögonkontakt. Domaren skrev han studsade lite också, men det vet jag inte när han gjorde det, märkte det inte, kanske i språng marchen....


Läggandet 8,5 avdrag pga fotgåendet inte är perfekt, rumpan utåt antagligen igen. På inkallningen gjorde han en rejäl tackling men är sååå glad att han inte sprang förbi med den fart han har, men fick en 8 på det. Ställandet hade jag handtecken på och är så glad jag ändrade tillbaka till det för han stannade jättefint och fick 8,5 på det. Fotgåendet som gjorde vi fick avdrag.


Så var det den där jätte roliga apporten. Han tog den innan jag sa apport och tuggade lite på den. Men en 7a fick vi iaf. Efter att tävlingsledaren hade tagit apporten skulle vi transportera oss till hindret. Antagligen var jag lite ofokuserad då så Nelson tog sig en liten runda på planen. MEN jag fick relativt smärtfritt tag i honom igen och det är jag väldigt glad för. OCH vi kunde göra hoppet efter det. Men när jag skulle kommendera hoppet så tittade han mot publiken och då kunde jag ju inte säga något för då skulle han sprungit bredvid tror jag eller stuckit igen så då ändrade jag lite position och fångade därmed han uppmärksamhet och kunde kommendera honom. Han hoppade lite på mig igen så det drog de för och för mitt DK. Men vi fick 7,5 och 7 i helhet.


Vi fick ihop 130,5 poäng och ett 3e pris!   Får vi platsen att fungera och finslipar lite på fotgående ska vi nog få ihop till ett första pris så småningom och det är riktigt kul och inspirerande att vi faktiskt kan nå ett första pris   


Av Ellen - 4 september 2010 21:13

Efter en kortare skogspromenad åkte Nelson och jag till Kalmar för att titta på hur ett jaktprov går till. Efter vi parkerat följde vi snitslarna till starten. Där band jag upp Nelson för han fick inte hänga med ända fram. Det är så skönt att han kan ligga ensam och tyst när jag binder upp honom.


  


När jag kom fram så hade de börjat med vattenmarkeringarna. Det var en golden som gick provet. Klarade markeringarna fint, därefter var det ett sök i vassen med en del vatten. Såg knappt hunden för all vass, man bara hörde henne i vattnet och ibland skymtade man henne bland vassen längre fram. Hon tog in alla 7 vilten. Väldigt imponerande att se, snacka om arbetsmotor, att gå ut gång på gång och söka i denna eländiga terräng. Kan ju säga att jag har mer respekt för de som får en 1 på Nkl i jaktprov. Tyvärr så hade inte den här goldentiken så bra markeringar, hon fastnade på skytten och såg därför inte var viltet hamnade.


Därefter var det en labbes tur men där gick det inte lika bra, hade inte samma fart och bytte vilt så de fick bryta. Så här såg det iaf ut:

    


På eftermiddagen tog pappa och jag med oss Ove och åkte till bruks där de hade 40 års jubileum. De flesta gick tyvärr när vi kom, skulle egentligen varat i två timmar till men folket hade tröttnat. Vi fick iaf se lite fårvallning


  


Imorgon bitti är det tävling som gäller och det börjar faktiskt pirra lite i magen nu, men vi ska ha ROLIGT och försöka att inte tänka poäng.



Ovido - Quiz & Flashcards