Alla inlägg under december 2010

Av Ellen - 30 december 2010 19:58

I morgon är årets sista dag och det känns dags att sammanfatta 2010.


Vintern bjöd på en hel del snö och det blev en hel del snöpulsning.

    


Vi tävlade lydnad i Saxnäs i ett ridhus där Nelson roade sig med att äta hästbajs  


I mars åkte vi på utställning i Moheda. Kom tyvärr hem med en 2a men med finfin kritik. Min lilla plutt var minst av alla hanarna i ringen så han hade väl inte så stor chans mot de maffiga flattarna.


I april var det dags för MH. Var riktigt skoj att göra och se hur han blir beskriven. Stämmde rätt bra ändå tror jag. Blir lite osäker i vissa situationer och skäller till men nyfikenheten övervinner och då måste han ju fram o kolla vad som pågår. Skottfast var han iaf.

  


På våren gick vi lydnadskurs där intresset för personspår väcktes till liv. Vi började även träna sök där vi träffat en massa goa träningskompisar. Söket är en riktigt kul sport tycker både Nelson och jag så det håller vi på och försöker bli bättre och bättre på.

  


I juli var vi på kennelträff där vi lyssnade på Jörgen Thynell och umgicks med alla härliga kennelmänniskor  


I höst såg jag mitt första riktiga jaktprov. Riktigt imponerande att se retrievern i arbete. Inspirerad var jag när jag åkte därifrån.


I september uppnådde vi ett 3e pris i lydnadsklass 1 med avstådd platsliggning. Tycker vi har gjort rätt stora framsteg under året med lydnaden. Från att få 30p i början av året till 130 i slutet är jag rätt nöjd med faktiskt. Nu hårdtränar vi platsen så att vi skrapa ihop till ett 1a pris nästa år.


I oktober gjorde vi premiär bruksspåret. Fram till andra vinkeln hade han en 9 på spåret. Sen tappade han spåret och då trillade en del poäng bort. Är dock väldigt nöjd med hans spårarbete. Lydnaden sket sig däremot denna dagen. Nelson var inte på humör för lydnad. Men vi blev en erfarenhet rikare.


Oktober var även den månad då jag efter lång väntan äntligen fick ett jobb. Så himla gutt!


Snön kom tidigt i år så nu på slutet har det mest blivit träning inomhus. Jag har dock påbörjat en utbildning som tävlingsledare och gått med i ett nystartat nätverk på klubben. Ska bli väldigt kul att se vad vi hittar på nästa år. I december fick Nelson en dagmatte och han har dragit pulka för första gången vilket gick galant.


  


Under året som kommer ska vi fortsätta jaga 1an i utställningen och 1a priset i lydnaden. Vi ska också utvecklas mer i söket. Förhoppningvis blir det några jakträningar på kenneln så vi kan utvecklas där också. Men mest av allt önskar jag att vi får vara friska och ha KUL ihop och utveckla vårt sammarbete.


GOTT NYTT ÅR!

Av Ellen - 19 december 2010 20:16

Igår hade Nelson sitt födelsedagskalas där han bjöd sin bästis Ove. De fick var sitt paket av mina föräldrar.

  


Det är väldigt roligt att öppna paket. Nelson sliter och drar pappret och får det i små, små bitar.     


I Oves paket var det bara lite godis men i Nelsons paket fanns det ett sprillans nytt halsband!

     


Hans förra har spruckigt så det var behövligt. Efter paketöppning blev det tårta!



Bästisarna:

      


Idag har pojkarna fått springa runt i snön som tokiga. Åhh, så roligt. Men man blir lite snöig efteråt.

    


I eftermiddags gjorde vi en specialare och spände för pulkan efter Nelson på eftermiddagspromenaden. Inga problem alls. Han gick så fint med den efter sig.   


Vi tog även en bild att skicka som julkort med ett paket i pulkan. Finns att beskåda på framsidan på hemsidan om ni inte sett den   

Av Ellen - 17 december 2010 21:26

Idag fyller Nelson 3 år. Tiden går så fort. Han fick sig en liten skogspromenad där han röjde runt ordentligt i snön. När vi kom in fick han ett ben som han faktiskt inte orkade äta upp. Det är ett sånt där rullat ben och han fick liksom inte upp någon bit alls så han försökte göra som han brukar med märgben för att få ut märgen. Han slänger benet i golvet gång på gång. Detta gick dock inte så bra med detta benet   Han blev helt slut av att försöka få upp benet och somnade bredvid det. Nu susar han så gott här i soffan bredvid mig. Imorgon blir det kalas med bästisen Ove. Får se om jag kanske tar några bilder då som ni kan få se   

Av Ellen - 12 december 2010 12:58

I veckan har Nelson och jag tränat vidare på fjärrdirrigeringen och target med avstånd och jag tycker vi börjar få till det riktigt bra. Har t om testat det ute nu så snart ska vi öka på störningar. Går något fel är det oftast i det första skiftet då han försöker ta sig fram till mig för att få godiset, men sen han inte fått belöning för det flyttar han inte tassarna någonting vad jag kan se så det är väldigt skönt.


Igår fick vi besök av dagmatten Ulrika som ska ha hand om Nelson från och med måndag. Hon hade med sig sin lilla dotter på 4 månader, och sin sambo. Nelson har inte träffat någon liten bebis förut så jag visste inte riktigt hur han skulle reagera. Allt gick dock bra. Hon var hundvan så när Nelson slickade henne i ansiktet stäckte hon bara på sig för att komma undan. Så sött! Men hon får nog hålla hårt i sina leksaker för Nelson lyckades råffa åt sig hennes mjukiskanin.    Allt verkar så bra med den här dagmatten så jag är så nöjd. Nelson har varit hos mina föräldrar tills nu men det har blivit lite mycket för dem på sistone så det här är nog en bra lösning för alla. 


Idag fick Nelson leka med Ove i skogen och de hade sååå kul. Brottades och sprang och lekte kurragömma och hoppade i snön. Härligt att se!


Ha en bra 3:e advent!

Av Ellen - 6 december 2010 19:38

var planerad i lördags. Men pga snön så blev den lite ändrad. Vi kom inte fram till någon bra sökruta och det var lite för kallt för att ligga figge. Istället åkte vi ner till svartbäcksmåla och gjorde ett uppletande och grillade korv. Någon räknade till 17 pers!  Så himla kul. Många gjorde uppletande, en del gick promenad och myste sedan vid elden medan solen värmde skönt.


  


Har laddat in alla bilder i galleriet så tar en titt här för att se hur vi hade det under dagen.


Igår gjorde jag vinterns första skidpass och det känns i ljumskarna kan jag lova. Dem tycker INTE om mig idag.

Ovido - Quiz & Flashcards