Alla inlägg under mars 2011

Av Ellen - 27 mars 2011 21:32

Idag la jag vårens första spår till Nelson. Det var typ 150-200m. Början tog han superfint och hittade första pinnen. Efter knappa halva sträckan så saktade han ner. Då hörde vi även några barn som var i skogen. Nelson lyssnade lite på dem men sen spårade han vidare. Missade tyvärr andra pinnan men tror han var lite störd efter att ha hört barnen. Han spårade fint i kärnan och hittade slutpinnen. Tyckte det var riktigt kul att han spårade så bra efter vinteruppehållet. Nu hoppas jag att jag kan fortsätta lägga lite spår åt honom så att vi kan utvecklas i spårarbetet.


Ikväll åkte jag ner till klubben för att hjälpa till på fortsättningskursen. Det var 7st hundar med mattar. Det var lite kul att se dem för man såg verkligen hur långt Nelson och jag har kommit i vår träning om man jämför. Det är inte ofta man tänker på det. Det ska bli spännande att se hur dessa ekipage utvecklas under kursgången.   

Av Ellen - 26 mars 2011 11:32

I torsdags fick jag låna bilen av föräldrarna för att jag skulle på styrelsemöte på kvällen. Passade på att bestämma med dagmatten att jag skulle hämta Nelson direkt efter jobbet. När jag skulle åka från jobbet så lät det så konstigt om hjulen och det kändes som att det hade fastnat något som släpade efter bilen. Dessutom drog ratten åt höger. Mycket märkligt. Stannade och gick runt bilen och då såg jag vad som var fel. Ena däcket var helt tomt!


Som tur var hade jag inte kommit ut från parkeringen så jag kunde enkelt parkera bilen igen. När det händer sånt här är det verkligen skönt att man jobbar på ett bussbolag. Gick in för att höra om någon i verkstaden var kvar. Naturligtvis inte. Dock hade jag väldigt tur för det kom in en busschaufför just då och han kunde hjälpa mig att byta däck.


Nästa fråga var: Var sitter reservdäcket? Ringde pappa och han var lite osäker på hur man tog fram det så jag fick kolla i instruktionsboken. Med hjälp av den och chaufförens kunnande fick vi ut däcket och han kunde byta det. Dagens guldstjärna fick han!


45 min sen ankom jag sen till dagmatten. Stannade där en stund för att diskutera ett ev. bilköp med hennes sambo. Hade hittat en bil jag tyckte borde vara bra men jag kan ju inget om bilar så jag behövde lite råd. Iaf så fick jag se det lite mer hur Nelson har det om dagarna och jag säger då det, en bättre dagmatte kunde jag nog inte ha hittat. Han blir rejält bortskämd den hunden. När de fick veta att Nelson ligger i soffan här hemma så sparade de en gammal soffa som har blivit hans. Han har dessutom leksak och tuggben som han kan roa sig med.


De har ju en lite bäbis och jag tyckte det var riktig kul att se hur Nelson är med henne. Hon kanske är ett halvår och kryper omkring på golvet och håller på med sina leksaker och Nelson bryr sig inte ett dugg! När hon kommer nära Nelson så vill han gärna slicka lite på hennes ansikte men är så försiktig så och slutar när han blir tillsagd. Men bäbisen My kryper efter, hehe. Precis som att hon retas med honom att du får inte röra mig men jag får röra dig!   


Blev lite sen så vi hann inte hem innan styrelsemötet. Nelson var med och låg så snällt bredvid mig.


Idag på vår härliga promenad i solen så övade vi lite på framåtslag till söket. Satte honom ca 50 ut i skogen, gick rakt ut till stigen och framåt för att sedan kalla in. Han satt där som ett ljus och väntade och kom som en blixt.   

Gjorde detta två gånger och det gick lika bra båda gångerna.


Sen la jag ut två apporter på stigen. En ca 20m bort och en ca 30m. Sen skickade jag honom på linjetag. Han gick helt rakt på och tog in den först först, sen skickade jag iväg på den andra. Den andra kunde han inte se från utgångspunkten men han visste ju att jag hade lagt något där borta. Ingen tvekan alls utan full fart ut och sen full fart in. Det är så det ska se ut!


Nu ligger han utslagen men huvudet på "sin" kudde  


Jag skulle egentligen ha klippt mig idag men det var fullt hos frisören....får bli en annan dag. Nu blir det städning istället och i eftermiddagen kommer familjen och äter våfflor här så det finns att göra iaf. 

Av Ellen - 21 mars 2011 20:24

I lördags hade vi en underbar promenad med sol   Man fick verkligen vårkänslor! På promanaden började hundarna (N+Ove) springa som tokar fram o tillbaka med nosarna i backen. De var så upptagna så de hörde inte att vi ropade ens en gång. Fick tag på dem och de fick sig en utskällning och sen gick vi vidare. Ove lite framför och N fick gå vid min sida. Lite längre fram fick vi se några konstiga spår. Vi gissade på att det var räven som varit framme och att det var den de hade känt när de blev som tokiga. När vi kom hem igen kunde det dock konstateras att det var spår av en grävling vi hade sett. Inte konstigt att hundarna tyckte den lukten var intressant. Har nog aldrig sett spår av grävling förut. Man tror inte att de finns i skogen när man inte ser till dem men de smyger omkring när ingen ser dem.


Efter promenaden åkte jag o syrran till gymet och tränade. Skönt på en lördag när det inte är många där. Känner faktiskt inte lika mycket träningsvärk efter den här gången som efter förra så man verkar göra framsteg iaf   


På söndagsmorgonen åkte vi till sökskogen. Det var fortfarande en del snö kvar men det gick bra att köra ändå. Nelsons insats var väl inte det det bästa han gjort om man säger så. Tittade efter figg, spårade lite, gick snett. Suck. Det som var bra var att vi fick bra tips om hur vi ska gå vidare med våra problem. Sen något som jag tyckte var riktigt kul var att figgen faktiskt kunde belöna med leksak. Har prövat några gånger tidigare men i skogen är han inte intresserad av leksaker. Nu har vi dock hittat en favvo leksak o den tog jag med. Och han kampade rejält   drog t om loss ena örat på räven.


Idag har vi gett oss ut på en löprunda. Lite drygt 7km på 45min med lite kissepauser är jag nöjd med. Kände mig oerhört seg i början och det var tungt i uppförsbackarna men sen efter knappa halva vägen då kickade kroppen igång och vi sprang på ordentligt och jag var på himla bra humör på slutet och kände att det gick rätt fort. Då är träning kul!


Ha det bra och tänk på att vi går mot ljusare tider. Sommar tid i helgen. Längtar!

Av Ellen - 17 mars 2011 20:26

I söndags var det premiär för sökträningen! Så himla kul att komma igång igen. Var riktigt länge sedan. Vi träffades ett gäng som tränade sök och ett gäng tränade spår. Sen efteråt gjorde vi ett uppletande tillsammans.


Nelsons sök blev en pop-up till att börja med. Han var ute på två röda och tillbaka igen lika snabbt. Sen körde jag tre stycken gömda figgar. Han sprang rakt ut och tog figgarna himla bra. Tappade lösrullen på väg in en gång och tvärnitade och letade rätt på den för att få in den till matte.   

Här skulle jag har slutat men dum som man är vill man köra så mycket som möjligt. Denna gång låg figge uppe på en kulle. Nelson ville inte upp på kullen utan sprang höger och tillbaka mot förra legan. Försökte få upp honom dit flera gånger och tog tillslut till ett ljud från figgen. Då gick han upp och hittade figgen. Här fick jag tips om att jag istället skulle ha gått med honom ut i skogen en bit för att få upp honom dit själv. Bra att vara efterklok.....


Uppletandet gick piss. Vi hade lagt ut för roliga saker. Speciellt ett par handskar som var ihopvikta. Den busen. Men jag levde verkligen på hur bra de 4 första skicken i söket hade gått så det kvittade.


I veckan har det inte varit något styrelsemöte så vi har haft lite mer tid till att hitta på lite grejer. Vi har sprungit och tränat lydnad och apportering inomhus. Träningen har gått kanon och jag ser verkligen fram emot att det blir ljusare nästa helg när vi flyttar fram klockan. Ska bli så kul att kunna vara ute o njuta av ljuset på vardagarna också.

Av Ellen - 6 mars 2011 15:54

Jaha, här blir det inte mycket skrivet. Har varit mycket möten nu på sistone, både med interimstyrelsen och sen med NHU. Nelson hängde med mig på mötena den här veckan och skötte sig bra. Kändes lite bättre för samvetet än att han får vara ensam så mycket.


Idag åkte vi till Moheda och utställning. Vi fick ett "Good", hade naturligtvis hoppas att vi skulle sno med oss ett "excellent" hem men så är det och nu känns det som att utställningen läggs på hyllan. Har försökt med olika domare och alla har de något att anmärka på så att vi inte får det där 1a priset/excellent. Lite tråkigt när det går så bra på de inoff. att vi inte kan få ett bra pris i de off. också.....


Nelsons halvbror Figo (Int. TJH (RH) SE VCH Ghostrider's Far and Away) fick dock ett excellent och slutade som 3a i öppenklass. GRATTIS!   


Nu drar iaf sökträningen igår så nu satsar vi på bruks och lydnad istället. Ska blir så himla skoj att börja träna i skogen igen.


Idag åker även min syster vasaloppet. Som det ser ut nu så verkar hon kunna klara det på 9 och en halv timme. Kommer säkert en lång redogörelse på hennes blogg sen som ni kan läsa här. Är riktigt stolt över henne som genomför den här tuffa resan.   

Ovido - Quiz & Flashcards