Alla inlägg under april 2011

Av Ellen - 19 april 2011 21:13

I lördags var det spårtillfälle på fortsättningskursen. 5 av 7 kursare kom så det var roligt   Ena kursaren trodde inte hennes hund skulle klara av spåret men det gick så bra så! Sen var det Mallen som tog spåret galant. La ett kort spår till Nelson också som gick lite här o där för att öva vinklar. Börjar bli bättre tycker jag. Han ringade in första vinkeln men gick sedan bra tyckte jag. Känns som att han börjar bli säkrare i spåret nu och det känns skönt.


Igår var jag till banken och fick ut en dosa till internetbanken för nybro hundungdom. Så skönt att kunna gå in på banken och kolla nu så att man känner att kassörsjobbet sätter igång lite.


Igår träffade jag Helen och Alice i skogen och vi övade lite dirigering som Nelson löste galant. Helen fick även klappa om Nelson lite medan han satt fot hos henne. Behöver verkligen träna på detta till budföringen. Han gör allt annat än att sitta still!


Avslutningsvis blev det bus med Alice. De lekte så bra ihop och Alice hängde på Nelson när han tog sina rundor. Tror han tyckte det var kul med någon som kunde springa lika fort som honom.


Idag sprang vi backintervaller, kändes verkligen att det var länge sedan men vi gjorde antalet intevaller jag bestämt innan iaf så det var skönt. Skönt vårväder har vi haft också så det har varit helt underbart!


Ha det bra!

Av Ellen - 15 april 2011 20:45

I söndags var det allra första gången jag åkte till sökträning i EGEN bil. Är himla glad att jag har bilen nu för det är så mycket smidigare än att behöva låna. Och vad mycket vi kan vara med på.   


Jag har t ex varit ansvarig för onsdagsträningen som är klubbens allmäna träning. Alla får vara med, gratis och instruktörsledd. Himla bra och hela 10 ekipage kom. Kul!


Har även varit med på styrelsemöte med Nybro Hundungdom där vi nu har bestämt att vi ska ha en inoff. lydnadstävling med KM för Nybro Brukshundklubb i juni som jag ska vara med och anordna.


Torsdagsträningen var vi med på igår och vi gjorde en platsliggning i 3 minuter där jag gick fram och belönade lite då o då. Övade att ha hakan ner och han hade bara huvudet uppe ett par korta stunder. Himla härligt! Övning ger färdighet. Gjorde även rutan som vi aldrig gjort med andra hundar i närheten och knappt utomhus heller. Hade target inne i rutan och Nelson tyckte det var kanonkul och brydde sig inte alls om de andra hundarna runt omkring.


Imorgon är det dags för kursen jag är hjälpinstruktör på. Vi ska spåra. Ska bli intressant att se hur de olika hundarna reagerar eftersom det bara är någon enstaka som har spårat förut. Får se om jag har möjlighet att lägga ett spår till Nelson också. Man blir ju så sugen!


I tisdags var det extrainsatt årsmöte på Nybro Brukshundklubb och där valdes jag till kassör. Har hittat ett bra bokföringsprogramm nu som jag håller på o leker lite med i en demoversion innan jag köper hem det riktiga.


Som ni kan läsa har jag spännande saker framför mig. 


Over and out   

Av Ellen - 3 april 2011 21:58

Kl 9 i morse startade Nybro BKs lydnadstävling. Eliten började, 3st ekipage och jag var sektreterare. En golden som hade en jätte fin kontakt på fria följet blev man riktigt imponerad av, och roligt att se en Pumi tävla elitlydnad. Sen var det dags för 3an och där var jag tävlingsledare. Gick igenom 3an igår för första gången så jag hade mycket att hålla reda på. 2st nybroekipage och allt flöt faktiskt på bra som tur var och båda blev uppflyttade till elit. Grattis!


Efter det hade jag en paus när 2an kördes var det dags för 1an. Där skulle jag också vara tävlingsledare men i denna klassen var det 9st. Många nybroekipage även här och det gick riktigt bra för dem   Även här gick det bra och alla gjorde som de blev tillsagda. Inget bråk på platsen och ingen som gick fel väg på linförigheten. Skönt! En riktigt bra premiärdag för tävlingsledaren Ellen Knutsson, hihi. Var rätt slut både i huvudet och i halsen efter denna upplevelse men roligt var det   


Efter lite mat begav jag mig hemåt för att umgås lite med familjen. Sen tog jag med Nelson ner till klubben igen. Vi körde igenom lite fotgående och ställande. Och vilken attityd han hade. Kändes så himla på och var supersugen att träna! Blev dock bara en kort stund för sedan var det dags för fortsättningskursen som jag är hjälpinstruktör till. Allt som allt blev det nog ca 8 timmar på klubben idag. Inte dåligt. Och dit åkte jag i min alldeles egna bil! Köpte nämligen en Nissan Micra i fredags så nu kan jag åka bil till klubben, skogen, motionsspåret mm   


Ha det så bra och än en gång grattis till alla nybroekipage för era fina insatser på tävlingen idag!

Ovido - Quiz & Flashcards