Alla inlägg under oktober 2010

Av Ellen - 24 oktober 2010 20:56

Nu har jag inte bloggat på hur länge som helst men det har faktiskt en god anledning. Jag har nämligen fått ett jobb! Allt började på måndagen för två veckor sedan då jag fick ett telefonsamtal mitt ute i skogen ang en anställningbuss hos Bergkvara buss i Kalmar. Kunde komma på onsdag och då fick jag träffa alla som jobbade med ekonomin. På fredagen ringde ekonomichefen och undrade om jag ville börja jobba där som ekonomiassistent. Självklart ville jag det.


Helgen bjöd på hundkurs och födelsedagsfirande. Jag fyllde nämligen 23 så då blev det tårta med släkten.


Måndag var då första arbetsdagen och nu har jag jobbat i en vecka och det känns så himla bra. Nackdelen är ju att det är mörkt när man åker hemifrån och mörkt när man kommer hem så några skogspromenader har det inte blivit, vi har hållt oss till upplysta gator. Får kanske plocka fram pannlampan sen så vi kan gå lite i skogen sen, får väl se....

Nelson har varit ensam halva dagen och hos mina föräldrar den andra halvan så han trivs nog rätt bra han med, hihi.


Igår var vi på kurs igen och då var det dags för spår. Vi la på åker och medans spåren låg till sig gjorde vi ett uppletande som jag tycker Nelson löste rätt bra. Väl på spåret så spårade han på bra utom i första vinkeln. Så vi ska försöka lägga flera vinklar och sen ska matte INTE stå I vinkeln och vänta ut Nelson. Hur dum får man va?! Står jag i vinkeln och han har gått förbi så är det ju jättesvårt för Nelson att hitta tillbaka igen. Dumbom!


Idag bar det av till Emmaboda Bk för lydnadstäving och idag skulle jag testa att lägga platsen! Värmde upp honom innan och han kändes rätt bra så vi körde på. Fick startnr 1. Yes precis vad jag ville ha eftersom det blir kant och bara en hund vid sidan= lättare. Han låg fint, nosade lite i luften o runt omkring men ingen tendens till att resa sig. Då reser sig hunden längst bort sig och går mot sin matte och får då med sig hunden bredvid. Tyvärr blev det för mycket störning för Nelson så han stack dit han också.  


Tandvisning fick han en 7a, för sprallig

linförigheten en 6a. Var en krånlig linförighet för man var hela tiden på väg in i skogen kändes det som.Det var liksom en långsmal plan. Som väl inte unyttjades på bästa sätt vid linförigheten enl mig.


Läggandet fick vi 8

Inkallning 9 (hoppar på mig lite)

Ställandet. Fick lite panik när det kom för jag hade glömt säga till att jag har handtecken på det. Kommenderade stanna istället och då la han sig. Skulle så här i efterhand ha gjort handtecken iaf och se hur mycket de drar för det eller om jag skulle fått en 0a då med. För nu fick vi iaf 0


Apportering 5. Han släppte (!) apportbocken. Har aldrig hänt förr. Luktade kanske konstigt vad vet jag.


Hopp över hinder 9 (hoppar lite på mig)


Helhet 8


Totalt 105 p och ett 3e pris med en 7e placering av 10st.


Nu blir det att hårdträna platsliggningen så kommer vi igen någon annan gång.

Av Ellen - 10 oktober 2010 21:32

Idag var det debut i brukset. Har typ hårdtränat de sista tre veckorna för att kunna vara med nu när det gick på hemmaplan. Vi samlades på klubben kl. 9 för att sedan åka ut o lägga spåren. Det var inte så mycket blåst som tur var och spåren låg på en åker. Efter att ha lagt spåret gick jag o hämtade Nelson som var supertaggad. Vi gick och väntade på vår tur och såg de andra gå sina spår och Nelson satt faktiskt och gnällde (!) av förväntan. När det var vår tur var Nelson väldigt intresserad av pinnen som markerade spårbörjan. Men sen satte han fart. Han tog första pinnen bra och första vinkeln också. Tog andra pinnen och sen var det andra vinkeln. Tyvärr tog han inte den utan gick förbi och krånglade sedan för att komma tillbaka till spåret men han hittade det igen och tog slutet. Domaren sa att jag hade en 9a tills andra vinkeln, men fick 6,5 pga att han tappade spåret....


Är iaf jätte nöjd att han tog alla pinnarna   


Tillbaka till klubben och dags för budföring. Hälsade på mottagaren och gick iväg. Kommenderade honom och han sprang så fint till mottagaren. Sprang dock förbi honom men kom sedan in till sidan. Men när han skulle klappa Nelson så flyttade han på sig och sen sprang han till mig. 5p


Sen fick vi vänta lite på vår tur igen.

Började sedan med linförigheten och där var han inte alls med mig, nosade, ville hälsa på dommaren, gick för långt fram, hoppade i språnget. you name it! 5,5/5 p

 

Framförgåendet avstod vi.


Läggande under gång gick han för långt fram men la sig bra 7,5/8 p


Inkallning, sprang han lite för långt men kom in snabbt, 9/9,5p

 

Apportering. Har haft lite problem med att han går upp när TL kommer med apportbocken men har tränat lite på det nu i slutet och det har verkligen gett resultat för han satt kvar!   Kastade iväg apporten och han tog den väldigt bra men sen när han skulle komma in med den så sprang han förbi och gjorde svängar och fick lite ryck, kom ändå in till sidan till slut. 5/0 p

 

Hopp över hinder. Ställde upp oss men tyckte han satt lite snett. Fick justera honom två gånger. En gång för mycket tyckte Nelson som därefter stack ifrån mig och tog sig en stor vända längst bort på plan. Kallade på honom men han ville inte komma och såg honom inte ett tag. (någon sa att han nog bajsade där?????) När jag väl fick in honom sa domaren att jag inte fick göra hoppet.


Platsen avstod vi.


Vi fick ihop 120,5 p. Är riktigt nöjd med spåret och inkallningen. Resten glömmer vi. Har gått så bra på träning och sen går han så uruselt idag.   Vi hade väl inte den bästa uppladdningen iom att jag åkte till stockholm på fredag eftermiddag för att sova typ 6 timmar och sen upp o tävla orientering för att sedan åka hem och vara hemma på lördagkvällen för att upp tidigt söndag morgon och tävla bruks.


Men vi kommer igen!

Av Ellen - 5 oktober 2010 21:08

verkar Nelson ha. Idag har det nämnligen blivit väldigt mycket träning. Promenerade bort till bruks redan på morgonen och la ett spår på vägen dit. Tränade lite på klubben innan vi gick och tog spåret. Han började med att inte ta spåret. Gick åt vänster och höll på o nosade där och var almänt löjlig. Ville inte ta spåret när jag visade honom det så då fick han sätta sig och lugna ner sig lite. Försökte igen och då tog han spåret. Första vinkeln missade han som vanligt. suck! men ringade in den och kom på spåret igen. Hittade något gott att rulla sig i (bläää) men tog sen andra vinkeln fint. Plockade alla pinnar utan problem idag så det var positivt.


Gick tillbaka till appellplanen och körde igenom lydnaden och det gick rätt bra idag. Liten tackling på inkallningen och lite tugg på apporteringen. Budföringen gick bra, det vi måste öva på är klappningen. Vet inte hur jag ska göra där. Han vill inte bli klappad utan ha sin godis.


Senare fick Birgitta något infall och tog Texas (Charlottes hund) och körde igenom lite lydnad med honom. Gick lika bra som med Charlotte. Trodde inte Nelson skulle gå lika bra som Texas gjorde med Birgitta men hon tog honom med och han gick nästan lika bra med Birgitta som med mig. Hon har bara lite andra kommandon för stanna än vad jag kör med. Tycker ändå det är rätt coolt att man bara kan ta en annans hund så och köra igenom lydnaden. Lite deppigt att man inte är "speciell" för sin egen hund så men ändå rätt kul att de är så oerhört sociala.


Vi gick sedan hem och gjorde ett stopp på djurkliniken för att någon skulle kolla på en svullnad/vårta som Nelson har över ögat som har blött lite. Men de tyckte inte det var någon fara, ska bara hålla koll på den så den inte blir större. Väl hemma åt jag och Nelson vilade. På kvällen var det sen dags igen för klubben.


Appellkurs: Började med framförgåendet, hängde leksak i trädet och sen la jag lite godis på en upphöjd platta. Funkade bra så jag tog bort dem och låtsades hänga leksak. Full fart framåt och då fick han leksak när han kom fram kastat från mig istället.


Sen körde vi läggande under gång. Nelson har ett jätte fint läggande så vi övade lite på platsliggning istället. Hundar runt omkring är bra störning och han låg så fint så.


Sen kom spökmomentet. Hopp över hinder. Det hade alla hundarna problem med ikväll så något speciellt var det med platsen där hindret stod tror jag. Nelson sprang förbi och ville kolla på en bräda som låg längre bort. Hoppade dock till slut och belönade hans sättande på andra sidan. Wille fick matte nästan lyfta över för att han skulle hoppa för han vägrade, skulle springa förbi eller nosa på annat eller inte göra någonting. Ett gott skratt fick vi andra iaf   


Avslutningsvis gjorde vi en platsliggning i 2 min. Gick ifrån Nelson mellan 5 och 10 meter. Han låg superfint idag. Tittade inte åt de andra hundarna alls. Vädrade lite i luften men slutade när jag tog något steg framåt. Blev så överlycklig när 2 min gått och han hade legat sååå fint.    Då fick han megabelöning med mjukost   


Totalt har vi nog varit på klubben i 5 timmar idag fördelat på två pass och de på kursen kunde inte tro att han varit där tidigare idag för han var lika pigg som vanligt. Han laddar verkligen om snabbt min lilla brukshund    

Av Ellen - 4 oktober 2010 11:12

I lördags var Nelson och jag på vår appellkurs. Fokus för dagen var ställande under gång, apportering och budföring. Ställandet har vi fått till ordentligt nu så det såg riktigt fint ut   Ska bara komma ihåg att om jag belönar med leksak så ska den belöningen komma till vänster och inte höger för att på så vis få in baken mer.


Apporteringen övade vi på att få bort Nelsons tugg och det vi kom fram till var att jag skulle öva mycket med att bara lägga apporten framför honom och sen berömma när han inte tuggade och låta honom slippa gå in i utgångsposition utan bara ta den direkt. Gjorde det några gånger och jag tyckte faktiskt det blev mindre tugg så det ska vi nog fortsätta med.


På budföringen sprang han förbi först men andra gången gick det bättre men han flyttar sig när han ska få godis/bli klappad så det måste vi öva på. Han har dock väldigt bra fart både till hjälpföraren och till mig så det är ju skönt iaf.


Vi avslutade kursdagen med en platsliggning på 2 min och Nelson låg hela tiden med mig några meter bort. Fick mega belöning i slutet för han var så duktig som låg med 3 andra hundar. Det går framåt!


Söndagen blev det ingen sovmorgon för vid 9 var vi i svartbäcksmåla och vallade ruta för sökträning. Nelson gick ut snett på skicken, gjorde ett väldigt grovt bakslag men även ett superfint frammåtslag, avlämnar lösrulle väldigt fint och har hög motivation. Det som de andra mer erfarna ser är att han fortfarande använder sig av synen en del och att han har lite svårt med koncentrationen. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det men sökgänget skulle fundera lite de också så ska vi se om vi kommer på någon bra lösning.


Efter söket åkte H, Å och jag till bruks för lydnad. Vi körde igenom hela appellen och gav sedan feedback till varandra i slutet. Orkar inte gå igenom alla moment men det vi måste öva på är fotgåendet så han inte är så flackig utan mer koncentrerad och att han hänger med bättre i svängar. Han var dock lite okoncentrerad på linförigheten, vet att han kan bättre än vad han gjorde då men det ska övas på. Vi avslutade även här med platsliggning och han låg fint då med.   Efter att ha varit hemifrån i 6 timmar så var både Nelson och jag rätt trötta....


Idag har vi varit ute på vår vanliga skogspromenad men idag fick kameran följa med. Blev sugen på att fota lite. Fartbilderna blev lite suddiga idag tyvärr men jag lägger upp dem iaf.


        


På slutet sprang Nelson in i skogen och jag såg att han hade något i näsan och försökte ropa in honom men det gick inte så jag vandrade på och han kom efter ett tag så då gjorde jag en inkallning igen och då tvärvände han. Berömde och gick vidare och tänkte inte mer på det. Sen skulle vi göra ett uppletande så jag kopplade honom och då fick jag se vad han hade gjort inne i skogen. Rullat sig i bajs   uhhh! Tog kopplet så högt upp på halsen som möjligt för att inte det skulle bli äckelpäckligt det också och sen band jag upp honom, torkade av honom lite med mossa och la ut mina 5 leksaker. Han tjuvade lite när jag skickade iväg honom men det lät jag honom göra för han brukar inte vara så taggad på sånt här. Fixade de två första rätt så bra. De som låg längst ut. Den tredje tog ett tag att hitta så då slutade jag efter det. Hämtade de två resterande själv. Han verkar ha lite problem med de saker som ligger nära men hellre det än att han inte vill gå ut på djupet. Hade väl typ 30-35 steg ut men det kan jag nog länga på nu för han tyckte det här var rätt kul   


Har äntligen förstått att jag inte kan göra något med honom innan han har fått springa av sig ordentligt. Så istället för att ta något sånt här som uppletande i början av promenaden så ska det vara på slutet. För nu var han taggad!

Ovido - Quiz & Flashcards