Alla inlägg under november 2010

Av Ellen - 21 november 2010 15:32

Det blev inget spår idag. Det har regnat hela dagen och skogen är full av små sjöar och geggamojja så motivationen var inte på topp kan jag ju säga. Vi körde ett litet lydnadspass inne istället.


Target

Detta har han börjat fatta på avstånd innomhus nu så snart kan vi nog testa ute igen. Ska bara komma på vad som blir bäst som target. Har använt lock och telefonkatalogen nu men vet inte hur det blir i gräset. Lock kan nog gå rätt bra...Några förslag?


Fjärrdirigering

Sitt och ligg kan han göra fina skiften men stå är det vi har övat på nu på sistone och nu börjar poletten rinna ner. Nu skiftar han nästan innan jag hinner säga stå och han rör oftast inte på baktassarna så då blir matte nöjd och det blir belöning   


Idag har jag suttit med hemsidan lite och har äntligen fått till länken till protokollet för lydnadstävlingen i september. Ska lägga upp den senaste lydnadstävlingen också sen när jag kommer åt pappret. Har uppdaterat sidan om mig och lagt till Nelsons länk till rasdata på hans sida också.


Nu finns det även en brukssida under Nelson och där finns resultatet från appellen, där ska även protokollet komma upp snart.


Det sista jag suttit med är att ändra fliken stamtavla till släkten där ni kan se och läsa om Nelsons föräldrar och syskon.


Så nu får ni ta er en titt runt på sidan och kolla in alla uppdateringar. Tittar ni bara i bloggen hittar ni hemsidan under länkar.

Av Ellen - 19 november 2010 20:15

Nu sitter jag här med min härliga godispåse och dobbidoo i bakgrunden. Härligt med fredag   


I söndags var jag figurant på nybros söktävling. Glömde ju typiskt nog kameran men hade den uppe en stund när vi byggde legor helgen innan och då såg det ut så här:

  

Planeringen är i full gång. Denna blå tunna låg jag i hälften av gångerna. Vi la den på marken så man kunde krypa in i den och täckte den sedan med granris och hade ett kompostgaller med granris framför ingången, så man syntes inte alls.   Det var mäkta imponerande att se elithundarna genom hela tävlingen. Årets sökhund var med och tävlade så det var riktigt duktiga ekipage med. Tråkigt nog gick inga utav lägre hundarna vidare eftersom de varken tog figgen i tunnan (fast en var framme vid mig två gånger utan att markera) eller den figgen som låg längst upp i rutan.


På lydnaden var jag dommarsekreterare, vilket var riktigt kul och lärorikt och som jag gärna gör igen.


Förra torsdagen opererade Nelson bort en hudtumör som han har haft ovanför ögat i ett par månader nu. Operationen gick bra men han skulle ha tratt i 10 dagar och inget spring i skogen och ingen sökträning   På tisdag ska stygnen tas bort och sen ska han ha tratten ett par dagar till efter det så nästa helg ska vi vara igång i skogen igen. Har dock tränat lite lydnad, var på kurs i lördags och tränade på klubben i går. Gjorde linförighet rätt nära andra hundar och han hade faktiskt rätt bra kontakt.


Hopp över hinder. Appellhoppet håller vi på med och då sätter han sig lite till höger vilket gör att han kan springa vid sidan om hindret på återgången så igår tränade vi på att hoppa tillbaka från att sitta höger om hindret för att kunna hoppa från olika vinklar och en polett trillade ner på slutet.


En annan sak vi började med var rutan. Eller vi gjorde lite tasstarget som jag senare ska ha i rutan. Fattade inte så bra när jag stod en bit ifrån targeten, nära går bra. Körde lite idag inne också och då gick det bra på avstånd. Nackdelen med avstånd är att han får upp hög fart och då blir det gärna att han apporterar targeten istället för att bara ställa sig på den....  


Eftersom det inte blir någon sökträning på söndag så ska jag se om jag inte kan hinna med att lägga ett spår till honom istället. Var ett tag sen nu och vi behöver träna vinklar.


Nej, nu ska jag slänga mig i soffan och ha fredagsmys!

Av Ellen - 7 november 2010 21:35

Nu har ännu en vecka passerat och dagen har varit fylld men hundaktiviteter. Först åkte vi ner till svartbäcksmåla för att bygga legor till söktävlingen nästa söndag. Mats hade med sig en stor tunna där jag kommer få ligga nästa söndag och vi byggde en härlig koja att krypa in i för en annan figurant. Riktigt kul   


Efter lite fika delade vi in oss i två grupper eftersom vi var 9 st och två och en halv timme redan hade gått. Sen började den riktiga sökträningen. Tycker att det har trillat ner en pollett hos Nelson nu faktiskt, han är mer fokuserad och vet vad som förväntas av honom och figgarna har sagt att han klipper lösrullen när han kommer fram till dem. Vilket är så härligt! Inget kladd på figgar   Nelson fick dock en stor störning. Skulle skicka honom och då springer han utmed stigen från oss istället och vad kommer där om inte två gamla orienterare. Försökte kalla in honom men istället så sprang han faktiskt ut i skogen och tog figgen. Bra jobbat!


Det vi ska tänka på i vår träning nu är att stigledaren vet exakt var figgen ligger och kan säga det till mig så att jag skickar Nelson helt rakt ut så han inte börjar gå snett och få belöning för det.


Efter att ha varit hemma några timmar och ätit lite så bar det iväg till klubben för lydnadskurs.


Efter lite uppvärmning gjorde vi framförgåendet genom att öva på att de ska stanna med fokus framåt. Använde stå först men det fattade han inte så då bytte vi till stanna och då gick det bättre.


Sen körde vi igenom lite fritt följ med kommendering, vilket är väldigt nyttigt, särskillt när man får kritik på vad man kan göra annorlunda.


Vi avslutade med att göra en platsliggning, som gick rätt bra.


När jag väntade på min skjuts så hoppade vi lite, var på bruks igår med erika och körde lite lite hopp men det verkar ha gjort bra nytta för idag sprang han och satte sig på ett bra avstånd från hindret på andra sidan. Träning lönar sig

Av Ellen - 1 november 2010 21:45

Nu har ännu en vecka gått och inget bloggande har det blivit, annat blir liksom prioriterat nu när det inte finns lika mycket fritid. I torsdag lånade vi iaf bilen och åkte ner till klubben för lite gemensam träning. Gjorde en platsliggning först, både vanlig och sen med störning. De andra gick zick-zack runt alla hundarna och jag stod precis vid Nelson och sa ligg, en hel del svansviftningar blev det men han låg kvar. Sen körde vi en hel del linförighet, med störning, gick runt personer och nära hundar och andra föremål vilket var väldigt nyttigt.


På lördag var det hundkurs och där fortsatte vi med framförgåendet. Fick ett litet framsteg på så nu ska vi försöka ta tag i det ordentligt. Ställande under gång gjordes och nu hade vi med hantecknet som matte glömde på tävlingen och då ser det så fint ut. Varierade med linförighet och ställande och svängde vänster när jag tyckte han kom ut ur position för att på så vis få in baken på honom.


Även nu gjorde vi en platsliggning och på den så stod jag rätt nära N för hunden bredvid krånglade lite. Hon reste sig upp och las om men N låg fint. Sen gick liselotte runt hundarna och svansen kom igång men han reste sig inte.


Vi avslutade med lite apportering och där tycker jag att vi har fått lite mindre tugg, ska testa nu att lägga den framför honom och sen själv gå bakom honom och kommendera så kommer vi ett steg till framåt mot färdig moment UTAN tugg helst.


På söndagen fick vi sova en timme extra och det var ju skönt när man skulle upp o ut till skogen för ett sökpass. Åkte lite tidigare för att lägga ett dummie sök till honom först så han skulle få jobba lite innan den "riktiga" träningen började så han inte är övertänd. Tyckte han gick bättre än vad han har gjort förut och använde näsan bra istället för att gå på syn. Körde några pop-up i början men sen gömda. Kanske är bra att variera lite.....


Ikväll har vi varit ute och sprungit en runda tillsammans, det är rätt mysigt i mörkret faktiskt, hihi. Nu är det sängen nästa.


Ha det bra i mörkret!

Ovido - Quiz & Flashcards