Direktlänk till inlägg 23 maj 2012

Kennelträff

Av Ellen - 23 maj 2012 20:59

I fredags satte Nelson och jag kurs mot Ghostrider's kennel i rydaholm för kennelträff. Eftersom de har haft en ny flatkull i år så var det många unga hundar, blir snart 7 mån tror jag, och därför las träningen upp individuellt så att svårighetsgraden skulle passa både de äldre och yngre. Det var apportering på schemat och vi började med lite kontaktövningar. Sen blev det övning i stadga då Thomas gick runt och kastade dummiesar nära hundarna som skulle ligga eller sitta kvar. Alla klarade detta bra :)


Vi ställde oss sedan på en walkup linje och Thomas kastade markeringar som vi fick ta en och en. På denna övning tog jag av Nelson kopplet och körde honom helt lös. Ångrade mig lite på jaktkursen vi gick på att jag inte hade honom mer lös så nu tänkte jag att jag skulle testa. Det gick jätte bra! :) Är så nöjd både över mig och Nelson. Det kastades markeringar och hundar sprang o hämtade, någon knallade och någon unghund ville gärna hämta de andras och ryckte till ibland. Nelson satt kvar utan några tendenser till knall! Däremot så var Gunillas tikar väldigt intressanta och ibland så satt han och förde in huvudet mellan mina ben så han skulle kunna titta på dem   Så när han hade hämtat sin markering så var han bara tvungen att hälsa lite på snyggingarna   Dumma matte skulle ju förutsett detta och ställt sig en bit bort från snyggingarna, men men lätt att vara efterklok, han tog iaf min korrigering och jag kunde ta oss till vår position, utan koppel   Detta är nog det jag är mest nöjd med under dagen, att jag litade på oss båda och inte kopplade när vi stötte på en svårighet.


Det obligatoriska fikat hann vi ju med förstås och det är så härligt att sitta i vårt gäng och lyssna på allas historier om hundarna och lära känna lite nya "familjemedlemmar". Det sköna med vår kennel är att det är liksom ingen prestige, man måste inte vara bäst, utan det är helt okej att göra bort sig på tävling/träning och folk delar med sig av dessa erfarenheter och kan skoja om dem.


På eftermiddagen handlade det om linjetag, både ut tecken och sidotecken hann vi med. Väldigt roligt att se dessa snart 7 mån valpar spriga på sina rangliga ben. Åh vad härliga de såg ut   Någon av hanarna kunde gärna slunkit med i vår bil hem   Så häliga attityder och Gizmo lika   Tikarna var ju också fina men har ju en förkärlek för hanarna....


Vi missade ju tyvärr Ghostracet eftersom det gick på lördagen. Nelson har vunnit 3 gånger nu så de andra tyckte det var bra att vi inte var med så de fick en chans att vinna. Men tji fick de, för på lördagen kom istället Nelsons bror Solo och han tog hem vinsten. G-kullen äger Ghostracet!   


Tack alla för en trevlig dag! Längtar redan till nästa träff då vi förhoppningsvis kan vara med alla dagar. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellen - 22 september 2013 19:10

Nu byter vi blogg/hemsida till: http://racerflatten.wordpress.com   Hoppas vi ses där! ...

Av Ellen - 8 september 2013 19:41

Jag har verkligen haft en kanonhelg! Den började i fredags då vi hade avslutning för en kollega som slutade i förra veckan. Vi åkte till Hultsby och fiskade kräftor. Har aldrig gjort det förut så det var en ny upplevelse. Vi blev indelade i lag om ca...

Av Ellen - 31 juli 2013 21:46


I torsdags kväll packade vi in en massa packning i bilen och drog iväg till Jönköping. Vi kom fram senare än vad jag hade tänkt men det var bara att sätta upp tältet. Var lite knepigt att sätta upp det stora tältet själv men envisheten vann och det b...

Av Ellen - 22 juli 2013 21:12

Ja, viktorialoppet var ett jobbigt lopp i år. Var inte alls tränad så som jag vill så det började med att jag sprang på som om jag vore bättre tränad och sen dog jag på slutet. Var dock riktigt härligt att hänga några bra killar i skogen, det roligas...

Av Ellen - 13 juli 2013 12:19

...blev det idag för att känna på hur kroppen var efter förkylningen. Viktorialoppet är ju på måndag och en förkylning är väl inte den bästa uppladningen precis, harkel. Sprang 5 km i sakta mak och tyckte ändå det kändes rätt så bra så det blir att s...

Ovido - Quiz & Flashcards