Alla inlägg den 1 september 2010

Av Ellen - 1 september 2010 16:37

I måndags var vi på klubben och tränade lydnad med några ur sökgänget. Gick uselt då eftersom det var på morgonen och Nelson inte fått springa lös nånting utan bara gått en koppelpromenad. Han rejsade runt på planen med en apportbock som han snodde till sig efter att han gjort ett kanonfint hopp....Tog en bra stund innan jag fick in honom igen men han hade jätte kul.. Iaf så pratade vi lite då om att en del inte avslutar momenten på träning så som på tävling. T ex att man inte sätter upp hunden från läggandet.


Det har jag också gjort, mycket eftersom Nelson förut reste sig på tävlingsledarens kommando. Men efter lite funderingar har jag kommit på att när jag blir kommenderad på träning så gör jag ofta hela moment. Jag sätter Nelson efter läggandet eftersom jag blir kommenderad till att göra det. Det går liksom automatiskt. Jag tror att detta kan skapa en vetskap för hunden att den måste göra hela momentet när det är kommendering och kan därför gå händelserna i förväg eftersom hunden vet vad som kommer att hända. Vid kommendering ska man alltså variera sig mer och ofta tror jag bara göra delar av momenten. Vet man att hunden klarar momentet i sig behöver man ju faktiskt inte göra det för att man har kommendering.


Meningen med kommenderingen är ju att vänja både förare och hund att någon pratar med en när man gör momenten och som Helen sa "Det ska vara roligt med kommendering". På slutet av tisdagens träning med Anette gjorde jag därför inte hela momentet i hopp utan belönade direkt efter att Nelson hade hoppat. Det är (iaf i vårt fall) ofta att hunden går vid sidan av hindret som gör att man får stora avdrag och att då belöna själva hoppet vid kommendering tror jag gör att hunden förstår bättre att det är just hoppet som är det man vill att den ska utföra och inte bara gå runt och komma in i utgångsposition (Nelson har försökt att få belöning för detta nämligen...)


Så imorgon på träningen ska jag nog be att få bli kommenderad men bara göra delmoment så att det blir kul och att Nelson blir belönad för just det delmomentet som är viktigast och som behöver tränas på mest. Så på torsdag ska jag försöka göra så här:


Platsliggning: Belöna efter olika lång tid 

Linförighet: Belöna efter halva streckan ungefär

Läggande: Belöna direkt efter att han har lagt sig

Inkallning: Strunta i att kalla in och istället gå tillbaka och belöna att han sitter kvar.

Ställande: Belöna direkt efter han har stannat

Apporten: Belöna när jag har hållit fram apporten och han INTE har tagit den (har problem med att han tar den för tidigt)

Hoppet: Belöna direkt när han har hoppat över


Det som gör det här lite svårt är att jag gärna vill göra hela moment för att få ut så mycket som möjligt av kommenderingen. Men imorgon ska jag verkligen försöka att inte göra hela moment.


Rapport om hur det gick kommer.


Ovido - Quiz & Flashcards