Direktlänk till inlägg 31 juli 2013

Sökläger

Av Ellen - 31 juli 2013 21:46

I torsdags kväll packade vi in en massa packning i bilen och drog iväg till Jönköping. Vi kom fram senare än vad jag hade tänkt men det var bara att sätta upp tältet. Var lite knepigt att sätta upp det stora tältet själv men envisheten vann och det blev rikgitg bra :) Vädret var inte det bästa, åskan dånade och regnet hade börjat komma. Åskade även när vi vaknade sedan.


Det blev frukost på brukshundklubben och sen delade vi in oss i våra grupper. I sökgruppen var vi 8 st så vi delade upp oss i två grupper om 4. Min grupp körde sök på förmiddagen och sen lydnad på eftermiddagen.


Innan vi började kånkade vi upp ett torn i sökrutan.


   


Vi körde på fastrulle eftersom jag ville testa tornet på Nelson. Terrängen var rätt annorlunda mot den vi är vana vid. Är nog väldigt bortskämda med öppen och fin skog. Här var det snårigt och bökigt och inte helt lätt med vittringen. Tornet missade han helt, så det blev en del tomskick i början eftersom han inte heller fick vittring när figgen som var i tornet flyttade fram. Till slut blev det iaf träff :)


Sen hade dem en låda man kunde gå in och sätta sig i, (de kallade det för ett gammalt dass) och den figgen tog han helt perfekt, cirklade ett varv och tog sedan fastrullen. Sen avslutade vi med en direktbelöning.


På eftermiddagen fokuserade vi på att komma in i position efter apporteringen. Fick rätt bra tips som vi ska ta med oss. Tränade även på ströningar när jag lämnar honom för inkallning. Han reser sig ibland och blir lätt störd av tävlingsledaren om han/hon säger något. Nu fick vi bra med störning :) Kollade även in lite på krypet men det lär ta ett tag innan vi är klara med det om vi ska få bort hoppen i bakdelen. Han hade dock tyngden väldigt fint fram så det var skönt :)


Innan middagen fick vi lyssna på en liten föreläsning om freestyle. Snacka om att man inte vet vad den sporten handlar om, men nu är man lite mer insatt :) Efter lite vin och go mat så var det rätt så skönt att krypa till kojs inne i tältet.


På lördagen var det sök för hela gänget och det blev en aning segt med 8 st som skulle träna och att hålla koll på vad som gällde med alla nya hundar. Terrängen här var riktigt spännande med lite tät skog som sedan sluttade väldigt brant på ena sidan. Jag körde två figgar med direktbelöning och sen 2 tomma och sen en figg med lösrulle och sen avslutade vi med ett tomt och en figg med direktbelöning. Den sista figgen låg inne i ett hallonsnår så där gick han snett framåt och missade därför figg och då fick jag skicka om och då gick han fint in och fick sin belöning.


På slutet hann vi med ett par enkla skick bara för att få in raka skick igen eftersom han hade sneddat framåt en del.


På kvällen blev det supergo mat med grillat och sedan underhållning. Har inte skrattat så mycket sen jag var hos Birgitta Neumann! Oj så kul :)


På söndagen körde instruktören sök också så vi delade in oss i två grupper och min grupp fokuserade på raka skick. Gick superbra och hade en taggad hund! så pass taggad att han skulle över på andra sidan innan han stannat till vid mig. Då röt jag i och då fick jag än en gång se hur känslig han är när jag ryter på honom i söket. Då var det inte kul att gå ut på den sidan sen men vi kom över det och sen körde han på som vanligt. Kanske ska fundera på om man ska lägga in lite flying i träningen för att kunna använda det vid sådana tillfällen....


Efter lunchen fick vi en föreläsning av fysterapeft (vet inte hur det stavas) väldigt intressant om olika skador, hur upp- och nervarnving kan förebygga skador och om olika träningsmetoder inom fysträning. Nelson fick även testa att balansera på en jordnötsformad pilatesboll. Lite läskigt i början tyckte han men efter några gånger var det helt okej :)


Oj, blev ett långt inlägg men kul har vi iaf haft och jag har fått en hel del inspiration :)

 
 
Ingen bild

wivi

3 augusti 2013 21:00

Hej i sommar hettan! Här vilar vi oss i form...har varit bebis vakt åt dotterns lilla flatte på fyra månader..du kan ju gissa vem som varit avis..han tycker det har varit skönt att få egentid med matte thihi....Så kul med sök kurs ser att du varit med min klubb kompis Aija hon är mysig och duktig..hoppas ni har det gott
Kram wivi/chivas

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellen - 22 september 2013 19:10

Nu byter vi blogg/hemsida till: http://racerflatten.wordpress.com   Hoppas vi ses där! ...

Av Ellen - 8 september 2013 19:41

Jag har verkligen haft en kanonhelg! Den började i fredags då vi hade avslutning för en kollega som slutade i förra veckan. Vi åkte till Hultsby och fiskade kräftor. Har aldrig gjort det förut så det var en ny upplevelse. Vi blev indelade i lag om ca...

Av Ellen - 22 juli 2013 21:12

Ja, viktorialoppet var ett jobbigt lopp i år. Var inte alls tränad så som jag vill så det började med att jag sprang på som om jag vore bättre tränad och sen dog jag på slutet. Var dock riktigt härligt att hänga några bra killar i skogen, det roligas...

Av Ellen - 13 juli 2013 12:19

...blev det idag för att känna på hur kroppen var efter förkylningen. Viktorialoppet är ju på måndag och en förkylning är väl inte den bästa uppladningen precis, harkel. Sprang 5 km i sakta mak och tyckte ändå det kändes rätt så bra så det blir att s...

Av Ellen - 11 juli 2013 13:53

Nu har jag anmält Nelson till Bödas utställning den 8 september. Jag har inte ställt honom på en officiell utställning sen mars 2011, det var ett tag sen så det kanske är dags att pröva lyckan igen :P.  Han har fått Good innan så ett Very Good skulle...

Ovido - Quiz & Flashcards