Alla inlägg den 19 februari 2011

Av Ellen - 19 februari 2011 14:00

I söndags så var jag och Nelson på kurs med Peter Lundgren. Det var lydnad som stod på schemat. Han började med att prata lite om hur han tränar och sen tog vi in en hund i taget. Vi hade hyrt ett ridhus och dagen till ära var det -14 grader på morgonen så det blev rätt kallt att stå och se på när andra körde sina hundar.


Alla fick först köra igenom lite fritt följ och inkallningar och Peter gav tips på hur man skulle gå vidare. Det som kom upp med många av hundarna var att vi ska träna position. Nelson fick sitta med kontakt och sen gick jag framför och belönade att han satt kvar, och det var raka sitt man skulle belöna. Efter lite lunch fick alla välja vad de ville ha extra hjälp med och även här pratades det mycket om att hålla position. Vi fick se ett superduper fint kryp av Peters hund där Peter kunde röra höger ben hur mycket som helst utan att hunden flyttade på sig men när han flyttade vänstra benet kröp hunden i position med rumpan tryckt mot golvet. Sen skulle B med sin flatte N öva på kryp. N var sig inte lik, han betedde sig som en unghund (är typ 6) kunde inte ligga kvar alls. Så fort B rörde sig så flög han upp. Vi hade jätte kul. Tror inte B hade lika kul....  


Sen skulle H visa upp sitt problem med apporteringen. A brukade stanna och titta på H när hon skulle ta upp apporten och H ville ha hjälp med att lösa detta. H kastade apporten kommenderade och A sprang snabbt ut och hämtade apporten och tillbaka till utgångsposition. Gör det en gång till sa Peter så får vi se om hon gör det nu. H gjorde om momentet och A gjorde precis likadant. Jaha, här fanns det inte mycket att klaga på. Rena uppvisningen av H och A som då fick tacka för sig och lämna plats för nästa ekipage.  


Något mer vi fick med oss från kursen var att vi tränar för länge. Max 5 min ska vi träna och inte så långa sträckor i t ex linförighet. Nelson och jag behövde hjälp med LF. Han går inte riktigt parallellt med mig. Vi fick visa hur vi går och Nelsons koncentration var rätt splittrad. Gick lite framför, ville nosa lite osv. Fick då tips att faktiskt backa och träna med godis och att hålla godis på vänster sida nästan i höjd med hans huvud. Då kan jag styra honom i hans positon bättre. Ska bli spännande att se resultatet av denna träning sen.


I tisdags var det sista gången på TL-kursen och då var det "prov". Tyckte det gick rätt bra så nu ska jag vara TL på Nybros tävling den 3e april. Bestämde mig för att Nelson och jag inte ska tävla själva då eftersom jag inte tycker vi har kunnat träna plats med några andra hundar på rätt länge och det är ju bara drygt en månad kvar. Vill inte stressa för att bli färdig för tävling. Nästa gång vi tävlar vill jag känna att vi har chans att få ett första pris.


I onsdags var det dags för interimsstyrelsens första styrelsemöte. Var en hel del att ta upp och tiden bara flög iväg. Tycker det verkar väldigt intressant med styrelsearbete och tycker det är väldigt tråkigt att styrelsearbete har en sådan negativ klang hos de flesta. Många förknippar det med mycket tråkigt jobb och det är nästan regel på att man ska säga nej om man blir frågad. Säger man ja känns det nästan som att man är dum i huvudet som går med på något sådant och det tycker jag är väldigt tråkigt. Nu har jag bara varit med på 1 styrelsemöte och har inte hunnit bilda mig någon uppfattning av vad riktigt styrelsearbete men än så länge tycker jag det varit väldigt intressant och känner att det finns MYCKET att lära. Jag hoppas verkligen att det kommer finnas folk som vill ställa upp sedan när vi ska välja en ny styrelse som tycker att det ska bli kul att föra klubben framåt.


I torsdags tränade Nelson och jag lite inomhus. Tränade lite på det vi gjorde på kursen och det verkar funka rätt bra. Lite in i träningen ställde jag upp för vad jag tänkte skulle bli ett fotgående. Hade godis i handen och väntade på att Nelson skulle hitta rätt position. Precis när jag skulle säga fot och börja gå så springer han framåt. Helt paff blev jag men hade så pass mycket fattning att jag kunde skrika bra och kasta belöning till honom. Nelson trodde vi skulle träna framförgående!   


Sorry att det blev ett så långt inlägg idag. Hade mycket att berätta. Har ni läst hela inlägget så all credit till er!



Ovido - Quiz & Flashcards