Direktlänk till inlägg 7 november 2010

Idag har jag byggt koja

Av Ellen - 7 november 2010 21:35

Nu har ännu en vecka passerat och dagen har varit fylld men hundaktiviteter. Först åkte vi ner till svartbäcksmåla för att bygga legor till söktävlingen nästa söndag. Mats hade med sig en stor tunna där jag kommer få ligga nästa söndag och vi byggde en härlig koja att krypa in i för en annan figurant. Riktigt kul   


Efter lite fika delade vi in oss i två grupper eftersom vi var 9 st och två och en halv timme redan hade gått. Sen började den riktiga sökträningen. Tycker att det har trillat ner en pollett hos Nelson nu faktiskt, han är mer fokuserad och vet vad som förväntas av honom och figgarna har sagt att han klipper lösrullen när han kommer fram till dem. Vilket är så härligt! Inget kladd på figgar   Nelson fick dock en stor störning. Skulle skicka honom och då springer han utmed stigen från oss istället och vad kommer där om inte två gamla orienterare. Försökte kalla in honom men istället så sprang han faktiskt ut i skogen och tog figgen. Bra jobbat!


Det vi ska tänka på i vår träning nu är att stigledaren vet exakt var figgen ligger och kan säga det till mig så att jag skickar Nelson helt rakt ut så han inte börjar gå snett och få belöning för det.


Efter att ha varit hemma några timmar och ätit lite så bar det iväg till klubben för lydnadskurs.


Efter lite uppvärmning gjorde vi framförgåendet genom att öva på att de ska stanna med fokus framåt. Använde stå först men det fattade han inte så då bytte vi till stanna och då gick det bättre.


Sen körde vi igenom lite fritt följ med kommendering, vilket är väldigt nyttigt, särskillt när man får kritik på vad man kan göra annorlunda.


Vi avslutade med att göra en platsliggning, som gick rätt bra.


När jag väntade på min skjuts så hoppade vi lite, var på bruks igår med erika och körde lite lite hopp men det verkar ha gjort bra nytta för idag sprang han och satte sig på ett bra avstånd från hindret på andra sidan. Träning lönar sig

 
 
josefine

josefine

9 november 2010 10:34

Vad KUL det verkar med sök., Hade säkert kenzo gillat. men hur ska tiden räcka till? Ha det fint

http://kenzo2009.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellen - 22 september 2013 19:10

Nu byter vi blogg/hemsida till: http://racerflatten.wordpress.com   Hoppas vi ses där! ...

Av Ellen - 8 september 2013 19:41

Jag har verkligen haft en kanonhelg! Den började i fredags då vi hade avslutning för en kollega som slutade i förra veckan. Vi åkte till Hultsby och fiskade kräftor. Har aldrig gjort det förut så det var en ny upplevelse. Vi blev indelade i lag om ca...

Av Ellen - 31 juli 2013 21:46


I torsdags kväll packade vi in en massa packning i bilen och drog iväg till Jönköping. Vi kom fram senare än vad jag hade tänkt men det var bara att sätta upp tältet. Var lite knepigt att sätta upp det stora tältet själv men envisheten vann och det b...

Av Ellen - 22 juli 2013 21:12

Ja, viktorialoppet var ett jobbigt lopp i år. Var inte alls tränad så som jag vill så det började med att jag sprang på som om jag vore bättre tränad och sen dog jag på slutet. Var dock riktigt härligt att hänga några bra killar i skogen, det roligas...

Av Ellen - 13 juli 2013 12:19

...blev det idag för att känna på hur kroppen var efter förkylningen. Viktorialoppet är ju på måndag och en förkylning är väl inte den bästa uppladningen precis, harkel. Sprang 5 km i sakta mak och tyckte ändå det kändes rätt så bra så det blir att s...

Ovido - Quiz & Flashcards