Direktlänk till inlägg 10 februari 2011

Konspiration?

Av Ellen - 10 februari 2011 20:40

Igår skrev jag ett långt inlägg om årsmötet på Nybro Brukshundklubb jag var på i tisdags som försvann när datorn hängde sig och jag var tvungen att starta om den. Tänkte strunta i att skriva ett inlägg om det men idag har jag fått läsa om saker som göra att jag inte kan strunta i det. Ska dock försöka att hålla mig kort.


Huvuddragen var att klubbens ekonomi är ansträngd och att det har gjorts ett antal investeringar i år. I december hade vi så dåligt ställt att vi fick ta av sparade pengar som ska användas om det t ex händer något med stugan. 30 000 för lite än vad revisorn rekommenderade hade vi. Investeringarna kan man diskutera om de var bra eller dåliga men det jag reagerade på var att man inte hade undersökt alternativen till investeringarna eller räknat på om vi skulle ha råd med det i år. Revisorn tyckte inte att styrelsen skulle beviljas ansvarsfrihet på grund av dålig förvaltning. Eftersom några ville att de skulle få ansvarsfrihet så blev det röstning. 25 mot 8 tyckte att de INTE skulle beviljas ansvarsfrihet. Detta innebar att de fick avgå.


Vi fick därför välja en interimsstyrelse där revisorn blev ordförande, 1 från bruks, 1 från agility, 1 från utställning och så jag. Ska bli väldigt intressant att se vad vi kan åstadkomma för att förbättra klubben.


Idag fick jag veta att en viss person från klubben hade skrivit en blogg om hur revisorn och en till hade planerat en konspiration för att få styrelsen att avgå och att sedan själva ta "makten". Gjorde riktiga personangrepp och det blir jag riktigt arg på. Detta är personer som är engagerade och drivande personer som passar riktigt bra i en styrelse. (Dock är de bara i en tillfällig styrelse ännu.) Personen som skrev bloggen pratade om att det var sandlåde-nivå på årsmötet men jag tycker verkligen det är sandlåde nivå när man börjar hitta på historier om konspirationer när man inte får som man vill. (han ville att styrelsen skulle sitta kvar)


Jag hoppas nu verkligen att klubben kan läka efter detta stora sår och att vi kan utvecklas till en klubb där alla får/vill vara med och där det händer roliga saker.

 
 
Jenny

Jenny

10 februari 2011 21:26

Men oh så trist människa. Om det är 25 mot 8... Inte som att det var 17 mot 16, då kan jag bättre förstå om man blir grinig. När det är så nära, men ändå så långt bort.
Jaja, vissa kan man helt enkelt inte göra något åt.

Lycka till. Ni gör säkert något mycket bra!

http://quadrifolium.blogspot.com

 
Ingen bild

Åsa

10 februari 2011 21:39

Klokt skrivet!

 
Ingen bild

Marika

10 februari 2011 22:08

Håller med dej!!

 
Ingen bild

Henric Rosvall

11 februari 2011 19:48

Det var inte årsmötet det var sandlåde-nivå på, utan på medlemsmötet ett par månader dessförinnan. Årsmötet styrdes upp ganska bra av mötesordföranden, så det höll sig ändå på en ganska objektiv nivå - även om den omotiverat hårda kritiken såklart tar väldigt illa ändå.

Det spelar ingen som helst roll för mig vem som sitter i styrelsen, utan det handlar helt och hållet om sättet som man behandlat den nuvarande styrelsen på, och det tycker jag - och många med mig - är fruktansvärt.
Folk som gör sitt bästa, och kämpar på sin fritid för att driva klubben så bra de kan, förtjänar inte den behandling de utsattes för - även om budgeten av ett eller annat skäl inte hållit.

Om de som ville få en annan styrelse hade ställt upp och kandiderat till dess olika poster - som ju är den normala demokratiska processen - så hade det varit jättebra. Det är alltid bra att ha många olika att välja emellan, och om den nuvarande styrelsen nu var så hemsk som vissa påstår, hade den ju såklart i så fall bytts ut under året.

Men att upplösa styrelsen på detta sättet är en katastrof för klubbens verksamhet, och att dessutom göra det efter att ha fullständigt krossat personerna i styrelsen gör det även till en personlig tragedi, och skapar massiva sår inom klubben som kommer att ta otroligt lång tid att läka.

Ellen

11 februari 2011 22:21

Styrelsen har säkert gjort så bra de kunnat men i vissa fall har de enligt mig tagit beslut som inte känts genomtänkta och eftersom det handlar om stora pengar så tycker jag det är riktigt att de får avgå. Vi behöver nytt blod in i styrelsen. Visst skulle många kunna erbjuda sig att sitta i styrelsen men det är heller inte så kul att sitta i en styrelse när den består av människor som är så sammanlänkade.

Att styrelsen är hemsk tycker jag är stora ord men tycker de handlat oansvarigt genom att inte tänka igenom investeringarna ordentligt. Investeringar/händelser som vi som medlemmar inte fått information om eller har kunnat påverka just då men som vi nu kunnat göra något åt på styrelsemötet.

Att personerna i styrelsen är förkrossade är något jag förstår när de får sådan kritik men de måste också inse varifrån kritiken kommer och vad de har gjort för fel och faktiskt erkänna det. Ingen säger att de har gjort detta med flit, det är något som har hänt och det får vi leva med. Inte ska man utvärdera styrelsens jobb endast på det som kritiserades på årsmötet. Styrelsen har gjort ett bra jobb bara genom att ställa upp för klubben men i år räckte det tyvärr inte att ”bara” göra sitt bästa. Nu är det nya tag som gäller och får vi nu in lite nya personer i styrelsen så tror jag detta kan leda till något bra.

 
Ingen bild

En NBK-medlem

11 februari 2011 22:29

Närvarade även jag på mötet i NBK. Jag tycker så bra om många människor som nu sitter på varsin sida och träter och jag blir så ledsen att man glömt bort vad vår klubb ska handla om...

Man pratar om kupper och konspirationer, men att de sittande faktiskt misskött en del av räkenskaperna går inte att sopa under mattan. Många saker var även bra investeringar det ska inte glömmas!

Det som röstades om var att styrelsen inte skulle få ansvarsfrihet för FÖRVALTNINGEN av föregående år, inte några ekonomiska förskingringar. Så de kommer inte bli ansvariga ekonomiskt eller polisanmälas.

Nu måste vi enas som en gemensam klubb om hur vår framtid ska se ut och inte gå och älta vad som varit!

Ellen

11 februari 2011 22:38

Bra skrivet! Håller helt med. Har inga som helt agg mot personerna i styrelsen och tycker att de här personangreppen är väldigt tråkiga. Som sagt har det inte talats om några förskingringar utan om just förvaltningen. Och visst kommer vi ha nytta av de investeringar som har gjorts. Frågan var om vi hade råd att göra dessa bra investeringar i år. Någon polisanmälan har det faktiskt inte ens pratats om. Det var nämligen ordföranden som sa att det kunde LEDA till polisanmälan om styrelsen inte kunde beviljas ansvarsfrihet. Men det är ju mest om det handlar om förskingring och det gör det INTE i detta fall. Håller helt med om att det är framåt vi ska se och inte bakåt!

 
Ingen bild

Jens Leek

11 februari 2011 23:09

Önskar den nya styrelsen lycka till!
Början kunde blivit bättre, många tycks redan ha lämnat klubben och fler står på tur.
Investeringar till föreningen som på sikt ger besparingar och styrelsen får inte ansvarsfrihet? Ursäkta, men man bara undrar? Är det så attraktivt att sitta i styrelsen för NBK?
Vakna upp! Det är inte dom ekonomiska sakerna som är dom viktiga, det är hur vi får fler aktiva medlemmar i klubben, fler instruktörer och positiv anda och kamratskap.
Mycket tveksamt om detta agerande leder fram till något positivt för klubben. Bättre hade varit att sköta det hela på
ett sansat och korrekt sätt, valberedning lägger fram förslag på nya styrelseledamöter som ersätter dom som slutar. På detta sätt förnyar man en styrelsen, utan sätta hela klubben på spel.
Jens (f.d. styrelseledamot)

Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ellen - 22 september 2013 19:10

Nu byter vi blogg/hemsida till: http://racerflatten.wordpress.com   Hoppas vi ses där! ...

Av Ellen - 8 september 2013 19:41

Jag har verkligen haft en kanonhelg! Den började i fredags då vi hade avslutning för en kollega som slutade i förra veckan. Vi åkte till Hultsby och fiskade kräftor. Har aldrig gjort det förut så det var en ny upplevelse. Vi blev indelade i lag om ca...

Av Ellen - 31 juli 2013 21:46


I torsdags kväll packade vi in en massa packning i bilen och drog iväg till Jönköping. Vi kom fram senare än vad jag hade tänkt men det var bara att sätta upp tältet. Var lite knepigt att sätta upp det stora tältet själv men envisheten vann och det b...

Av Ellen - 22 juli 2013 21:12

Ja, viktorialoppet var ett jobbigt lopp i år. Var inte alls tränad så som jag vill så det började med att jag sprang på som om jag vore bättre tränad och sen dog jag på slutet. Var dock riktigt härligt att hänga några bra killar i skogen, det roligas...

Av Ellen - 13 juli 2013 12:19

...blev det idag för att känna på hur kroppen var efter förkylningen. Viktorialoppet är ju på måndag och en förkylning är väl inte den bästa uppladningen precis, harkel. Sprang 5 km i sakta mak och tyckte ändå det kändes rätt så bra så det blir att s...

Ovido - Quiz & Flashcards